Schrijf Correct | Brenda Nieuwenhuizen brenda@schrijfcorrect.nl 06-53569155 KvK-nummer: 78529735
2020-2021

Schrijven voor je doelgroep

Heb je het gevoel dat je woorden je lezer niet echt raken? Weet je niet hoe je de juiste tone of voice vindt die past bij jou als ondernemer en tegelijkertijd je doelgroep aanspreekt? Of weet je nog helemaal niet precies voor wie je schrijft en vind je het lastig om je met de juiste personen te verbinden? In deze blog lees je hoe je je doelgroep bepaalt en je hiermee verbindt, hoe je ontdekt waar je lezer naar op zoek is, en ervoor zorgt dat je teksten echt bij de juiste lezer aankomen.

Verbind je met je doelgroep

Ik ben ervan overtuigd dat je met woorden vanuit het hart echt de juiste lezers aanspreekt, maar daarvoor is het wel belangrijk dat je eerst je doelgroep bereikt. Tenslotte: alleen al het internet en social media zijn enorme informatiebronnen, waardoor je lezer gemakkelijk overspoeld raakt door het grote aanbod. Je helpt je lezer dan ook door voor een specifieke doelgroep te schrijven. Voordat je die woorden vanuit je hart laat stromen, moet je dus precies weten voor wie je schrijft. En het kan zomaar zijn dat je al een idee hebt van je doelgroep. Die bestaat namelijk als het goed is uit de mensen of bedrijven waar je al mee samenwerkt. Toch is het goed om het nog een keer duidelijk en volledig uit te werken voordat je begint met schrijven. Zo verbind je je gericht met je lezers, waardoor je tekst echt resoneert met de juiste personen.

Doelgroepanalyse

Begin met het onderzoeken van je doelgroep, oftewel de doelgroepanalyse. Wees hierbij zo gedetailleerd mogelijk. Een doelgroep als ‘kinderen’ is bijvoorbeeld veel te breed. Dat kun je specificeren tot ‘kinderen van 0-4 jaar die problemen hebben met slapen’. Hierdoor spreek je echt jouw unieke doelgroep aan en zul je zien dat je de juiste mensen met je woorden bereikt.

Je doelgroeponderzoek kun je vanuit twee uitgangspunten uitvoeren:

1. Je werkt al een tijdje als ondernemer. Stel jezelf dan de volgende vragen: Wie zijn mijn klanten? Welke overeenkomsten hebben ze? Voor welke problemen zoeken ze een oplossing? Waarom kiezen ze juist voor mij of mijn product? 2. Je begint net als ondernemer.

Onderzoek dan eens gelijkwaardige concurrenten en stel jezelf deze vragen:

Welke doelgroep spreken zij aan en waarom juist die groep? Past die groep ook bij wat ik als ondernemer aanbied en wil uitstralen? Waarin onderscheid ik me van deze concurrenten? Welke subgroep spreken zij nog niet aan die ik misschien wel wil aanspreken? Is de doelgroep groot genoeg en weet ik hoe ik hen bereik? Heeft mijn dienst of product echt meerwaarde voor deze groep?

Personificatie

Hierna ga je aan de slag met personificatie: je maakt van je doelgroep een of meerdere personen met een eigen karakter, wensen, doelen, bezigheden en dromen. Je krijgt hierdoor zo’n specifieke omschrijving van je lezer, dat het tijdens het schrijven net is alsof je alleen voor diegene schrijft. Je hoeft je dan alleen nog maar vanuit je hart met die ‘persoon’ te verbinden. De volgende vragen kunnen je hierbij helpen: Schrijf ik voor een man of een vrouw, of bestaat mijn doelgroep zowel uit mannen als vrouwen? – Ik geloof dat je met je teksten en je onderneming onbewust misschien meer mannen of vrouwen aantrekt, maar niet dat je je doelgroep kunt specificeren aan de hand van geslacht. Kijk dan ook verder dan bijvoorbeeld de doelgroep ‘ondernemende vrouwen’. Hoe oud is mijn lezer? Waar woont hij of zij en is dat belangrijk voor mijn teksten of onderneming? Wat doet ze voor werk? Heeft hij kinderen? Wat doet ze in haar vrije tijd? Houdt hij zich bezig met persoonlijke groei en ontwikkeling? Welke uitdagingen komt ze tegen? Waar ligt hij wakker van? Waarin wil ze groeien? Waarin wil hij zich verder ontwikkelen en wat heeft hij daarvoor nodig? Waar hecht ze waarde aan? Wat vindt hij belangrijk? Hoe sluit ik daarbij aan? Welke oplossingen bied ik voor deze persoon? Waarom voelt hij of zij zich juist verbonden met mij?

Waar is je lezer precies naar op zoek?

Het is niet alleen belangrijk dat je weet hoe je doelgroep eruitziet, je moet ook precies weten waar die groep naar op zoek is. Als je dat weet, kun je namelijk volledig aansluiten bij iemands behoeften. Dat betekent dus dat je niet alleen kennis, inspiratie of informatie deelt over een onderwerp, maar dat je ook voor een invalshoek kiest die antwoord geeft op de vragen of problemen van je doelgroep. Zo wilde ik in deze blog het onderwerp ‘doelgroep’ bespreken. Met deze vragen vond ik de juiste invalshoek: Welke vragen hebben mijn lezers over dit onderwerp? Wat vinden ze moeilijk of waar lopen ze tijdens het schrijven tegenaan? Welke kennis hebben ze al? Welke nieuwe informatie kan ik daaraan toevoegen en hoe lost dat hun ‘probleem’ op?

Answer the public

Er bestaan verschillende tools waarmee je inzicht krijgt in het probleem of de hulpvraag van je lezers. Ik gebruik bijvoorbeeld www.answerthepublic.com. Op deze site vind je via zoekwoorden waar je doelgroep naar op zoek is en welke vragen ze stellen over een bepaald onderwerp. Als je deze informatie meeneemt tijdens het schrijven, weet je dus zeker dat je iets deelt waar je lezer ook echt iets aan heeft. Daarnaast is het goed voor je vindbaarheid, SEO, omdat je content schrijft die ook echt antwoord geeft op de vragen die je doelgroep heeft.

Juiste tone of voice

Tot slot is het belangrijk dat je de goede woorden en de juiste toon kiest. Als je je doelgroep helder hebt, weet je wat voor taalgebruik je kunt gebruiken, welk leesniveau de tekst moet hebben – ik raad ingewikkelde woorden en formuleringen sowieso af – en of je moet kiezen voor lange of korte teksten, veel animatie of juist weinig, etc. Maar, kies vooral voor een tone of voice die bij jou past. Uiteindelijk kiest een klant voor jou omdat hij bij jou een goed gevoel heeft. En juist via je teksten kan iemand kennismaken met jou en met wat je uniek maakt. Hoe je dat vanuit verbinding doet lees je in de blog Verbinden via woorden.

Schrijven voor je doelgroep, dat doe je dus zo

Het begint allemaal met een helder beeld van je doelgroep. Dat krijg je onder andere door het uitvoeren van doelgroepanalyse en via personificatie. Nadat je dat helemaal uitgewerkt hebt, verbind je je namelijk tijdens het schrijven gericht met die ene persoon die jouw specifieke groep vertegenwoordigt. Vervolgens is het belangrijk dat je weet waar je lezer precies naar op zoek is: welke vragen heeft hij en voor welke problemen zoekt hij een oplossing? www.answerthepublic.com kan je daarbij helpen. Met een tekst die echt waarde toevoegt, en die een passende toon en de juiste woorden heeft, zorg je ervoor dat je je doelgroep helpt bij het vinden van een oplossing. Tegelijkertijd maakt je lezer kennis met de authentieke persoon die jij bent. Door tijdens het schrijven woorden vanuit het hart te gebruiken, trek je opdrachtgevers aan die bij jou en je onderneming passen en waar je graag mee samenwerkt. Ben je benieuwd hoe je het schrijven van een goede tekst aanpakt of wil je weten waarin je je nog kunt ontwikkelen? In de blog Hoe schrijf je een goede tekst? lees je er meer over. Vind je het gericht schrijven voor je doelgroep lastig en ga je liever samen aan de slag? Vraag een gratis telefonische kennismaking aan, dan bespreken we samen je wensen en de mogelijkheden.
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·
Schrijven voor je doelgroep Schrijven voor je doelgroep doe je zo
Schrijfcoach - Tekstschrijver - Eindredacteur
Algemene voorwaarden KvK-nummer: 78529735
2021

Schrijven voor je doelgroep

Heb je het gevoel dat je woorden je lezer niet echt raken? Weet je niet hoe je de juiste tone of voice vindt die past bij jou als ondernemer en tegelijkertijd je doelgroep aanspreekt? Of weet je nog helemaal niet precies voor wie je schrijft en vind je het lastig om je met de juiste personen te verbinden? In deze blog lees je hoe je je doelgroep bepaalt en je hiermee verbindt, hoe je ontdekt waar je lezer naar op zoek is, en ervoor zorgt dat je teksten echt bij de juiste lezer aankomen.

Verbind je met je doelgroep

Ik ben ervan overtuigd dat je met woorden vanuit het hart echt de juiste lezers aanspreekt, maar daarvoor is het wel belangrijk dat je eerst je doelgroep bereikt. Tenslotte: alleen al het internet en social media zijn enorme informatiebronnen, waardoor je lezer gemakkelijk overspoeld raakt door het grote aanbod. Je helpt je lezer dan ook door voor een specifieke doelgroep te schrijven. Voordat je die woorden vanuit je hart laat stromen, moet je dus precies weten voor wie je schrijft. En het kan zomaar zijn dat je al een idee hebt van je doelgroep. Die bestaat namelijk als het goed is uit de mensen of bedrijven waar je al mee samenwerkt. Toch is het goed om het nog een keer duidelijk en volledig uit te werken voordat je begint met schrijven. Zo verbind je je gericht met je lezers, waardoor je tekst echt resoneert met de juiste personen.

Doelgroepanalyse

Begin met het onderzoeken van je doelgroep, oftewel de doelgroepanalyse. Wees hierbij zo gedetailleerd mogelijk. Een doelgroep als ‘kinderen’ is bijvoorbeeld veel te breed. Dat kun je specificeren tot ‘kinderen van 0-4 jaar die problemen hebben met slapen’. Hierdoor spreek je echt jouw unieke doelgroep aan en zul je zien dat je de juiste mensen met je woorden bereikt.

Je doelgroeponderzoek kun je vanuit twee uitgangspunten

uitvoeren:

1. Je werkt al een tijdje als ondernemer. Stel jezelf dan de volgende vragen: Wie zijn mijn klanten? Welke overeenkomsten hebben ze? Voor welke problemen zoeken ze een oplossing? Waarom kiezen ze juist voor mij of mijn product? 2. Je begint net als ondernemer.

Kijk dan eens bij gelijkwaardige concurrenten en stel

jezelf deze vragen:

Welke doelgroep spreken zij aan en waarom juist die groep? Past die groep ook bij wat ik als ondernemer aanbied en wil uitstralen? Waarin onderscheid ik me van deze concurrenten? Welke subgroep spreken zij nog niet aan die ik misschien wel wil aanspreken? Is de doelgroep groot genoeg en weet ik hoe ik hen bereik? Heeft mijn dienst of product echt meerwaarde voor deze groep?

Personificatie

Hierna ga je aan de slag met personificatie: je maakt van je doelgroep een of meerdere personen met een eigen karakter, wensen, doelen, bezigheden en dromen. Je krijgt hierdoor zo’n specifieke omschrijving van je lezer, dat het tijdens het schrijven net is alsof je alleen voor diegene schrijft. Je hoeft je dan alleen nog maar vanuit je hart met die ‘persoon’ te verbinden. De volgende vragen kunnen je hierbij helpen: Schrijf ik voor een man of een vrouw, of bestaat mijn doelgroep zowel uit mannen als vrouwen? – Ik geloof dat je met je teksten en je onderneming onbewust misschien meer mannen of vrouwen aantrekt, maar niet dat je je doelgroep kunt specificeren aan de hand van geslacht. Kijk dan ook verder dan bijvoorbeeld de doelgroep ‘ondernemende vrouwen’. Hoe oud is mijn lezer? Waar woont hij of zij en is dat belangrijk voor mijn teksten of onderneming? Wat doet ze voor werk? Heeft hij kinderen? Wat doet ze in haar vrije tijd? Houdt hij zich bezig met persoonlijke groei en ontwikkeling? Welke uitdagingen komt ze tegen? Waar ligt hij wakker van? Waarin wil ze groeien? Waarin wil hij zich verder ontwikkelen en wat heeft hij daarvoor nodig? Waar hecht ze waarde aan? Wat vindt hij belangrijk? Hoe sluit ik daarbij aan? Welke oplossingen bied ik voor deze persoon? Waarom voelt hij of zij zich juist verbonden met mij?

Waar is je lezer precies naar op zoek?

Het is niet alleen belangrijk dat je weet hoe je doelgroep eruitziet, je moet ook precies weten waar die groep naar op zoek is. Als je dat weet, kun je namelijk volledig aansluiten bij iemands behoeften. Dat betekent dus dat je niet alleen kennis, inspiratie of informatie deelt over een onderwerp, maar dat je ook voor een invalshoek kiest die antwoord geeft op de vragen of problemen van je doelgroep. Zo wilde ik in deze blog het onderwerp ‘doelgroep’ bespreken. Met deze vragen vond ik de juiste invalshoek: Welke vragen hebben mijn lezers over dit onderwerp? Wat vinden ze moeilijk of waar lopen ze tijdens het schrijven tegenaan? Welke kennis hebben ze al? Welke nieuwe informatie kan ik daaraan toevoegen en hoe lost dat hun ‘probleem’ op?

Answer the public

Er bestaan verschillende tools waarmee je inzicht krijgt in het probleem of de hulpvraag van je lezers. Ik gebruik bijvoorbeeld www.answerthepublic.com. Op deze site vind je via zoekwoorden waar je doelgroep naar op zoek is en welke vragen ze stellen over een bepaald onderwerp. Als je deze informatie meeneemt tijdens het schrijven, weet je dus zeker dat je iets deelt waar je lezer ook echt iets aan heeft. Daarnaast is het goed voor je vindbaarheid, SEO, omdat je content schrijft die ook echt antwoord geeft op de vragen die je doelgroep heeft.

Juiste tone of voice

Tot slot is het belangrijk dat je de goede woorden en de juiste toon kiest. Als je je doelgroep helder hebt, weet je wat voor taalgebruik je kunt gebruiken, welk leesniveau de tekst moet hebben – ik raad ingewikkelde woorden en formuleringen sowieso af – en of je moet kiezen voor lange of korte teksten, veel animatie of juist weinig, etc. Maar, kies vooral voor een tone of voice die bij jou past. Uiteindelijk kiest een klant voor jou omdat hij bij jou een goed gevoel heeft. En juist via je teksten kan iemand kennismaken met jou en met wat je uniek maakt. Hoe je dat vanuit verbinding doet lees je in de blog Verbinden via woorden.

Schrijven voor je doelgroep, dat doe je dus zo

Het begint allemaal met een helder beeld van je doelgroep. Dat krijg je onder andere door het uitvoeren van een doelgroepanalyse en via personificatie. Nadat je dat helemaal uitgewerkt hebt, verbind je je namelijk tijdens het schrijven gericht met die ene persoon die jouw specifieke groep vertegenwoordigt. Vervolgens is het belangrijk dat je weet waar je lezer precies naar op zoek is: welke vragen heeft hij en voor welke problemen zoekt hij een oplossing? www.answerthepublic.com kan je daarbij helpen. Met een tekst die echt waarde toevoegt, en die een passende toon en de juiste woorden heeft, zorg je ervoor dat je je doelgroep helpt bij het vinden van een oplossing. Tegelijkertijd maakt je lezer kennis met de authentieke persoon die jij bent. Door tijdens het schrijven woorden vanuit het hart te gebruiken, trek je opdrachtgevers aan die bij jou en je onderneming passen en waar je graag mee samenwerkt. Ben je benieuwd hoe je het schrijven van een goede tekst aanpakt of wil je weten waarin je je nog kunt ontwikkelen? In de blog Hoe schrijf je een goede tekst? lees je er meer over. Vind je het gericht schrijven voor je doelgroep lastig en ga je liever samen aan de slag? Vraag een gratis telefonische kennismaking aan, dan bespreken we samen je wensen en de mogelijkheden.
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·
Schrijven voor je doelgroep Schrijven voor je doelgroep
Schrijfcoach - Tekstschrijver - Eindredacteur