Schrijf Correct | Brenda Nieuwenhuizen brenda@schrijfcorrect.nl 06-53569155 KvK-nummer: 78529735
2020-2021

Verbinden via woorden

Je hebt altijd een doel met je tekst. Je wilt een boodschap overbrengen, inspireren, iemand iets leren of je dienst of product aanbieden. Daarvoor moet allereerst een gevoel van verbondenheid ontstaan tussen jou en je lezer. Dat doe je o.a. door je te verbinden vanuit je hart, te weten voor wie je schrijft en door jouw unieke stem te gebruiken.

Eerste kennismaking

Je teksten op je website of in je socialmediapost zijn meestal de eerste kennismaking met jou. En net zoals in het fysieke leven heb je ook digitaal maar een paar seconden om een connectie te maken, daarna moet je veel harder je best doen om toch nog dat gevoel van verbondenheid te creëren. Met woorden is dat vaak nog lastiger dan wanneer je iemand ziet. Dan spreekt je lichaamstaal namelijk voor je, maak je oogcontact en speel je onbewust in op de reactie van de ander, omdat ieder mens zich van nature graag verbonden voelt. Via een tekst krijg je niet direct een reactie. Je moet er dan dus op andere manieren voor zorgen dat je lezer voelt dat je je verbindt.

Verbinden vanuit je hart

Of je je nu persoonlijk met iemand verbindt of via tekst, je doet dat altijd vanuit je hart. Een connectie ontstaat namelijk alleen als zender en ontvanger zich op dezelfde frequentie afstemmen. Dat betekent dat je je woorden vanuit je hart kiest, waardoor het kan resoneren met je lezer. Daarnaast is het belangrijk dat je weet voor wie je schrijft, zodat je je vanuit je hart gericht kunt verbinden.

Voor wie schrijf je?

Als je wilt weten wie je website bezoekt en socialmediaposts leest, moet je weten wie je doelgroep is. Dat zijn de mensen voor wie je schrijft. In de blog Schrijven voor je doelgroep lees je daar meer over. Om je toch een klein idee te geven, stel jezelf voordat je een tekst schrijft eens de volgende vragen: Voor wat voor type persoon schrijf ik deze tekst? (Man, vrouw, werk, ondernemer, leeftijd, introvert, extravert, kinderen, (on)bewust kinderloos, etc.) Waar houdt hij van? Wat doet ze graag in haar vrije tijd? Welke artikelen en boeken leest ze? Houdt hij zich bezig met persoonlijke groei en ontwikkeling? Vindt ze het belangrijk om goed voor zichzelf en de wereld te zorgen? Hoe gedraagt hij zich op social media? Is hij actief? Reageert hij vaak op anderen? Deelt hij veel over zijn eigen leven? Waar maakt hij zich zorgen over? Voor welke problemen zoekt zij een oplossing en op welke manier kan ik daarbij helpen? Hoe gedetailleerder jouw beeld is, hoe sneller de lezer zich verbonden voelt met de woorden die hij leest en dus met jou.

Schrijf voor je lezer

Hoe graag je iets ook wilt vertellen, wees je ervan bewust dat je lezer zich altijd afvraagt wat hij eraan heeft. Hoe goed je tekst ook is, als je het vanuit jouw oogpunt schrijft en niet gericht op wat de lezer ermee kan, zal hij geen verbinding voelen en afhaken. Dat heet ook wel zendergericht (ik/wij) en ontvangergericht (je/jullie/u) schrijven. Bijvoorbeeld: Zendergericht: ik stuur je een gratis e-book toe waarin ik vertel wat ik deed om mijn bedrijf te laten groeien. Ontvangergericht: je ontvangt van mij een e-book met tips waardoor je bedrijf groeit.

Jouw unieke stem

Ieder mens is uniek. De woorden die je kiest, wat je uitstraalt en de manier waarop je je verbindt, maken jou bijzonder. Maak daar gebruik van in je tekst. Benut jouw authentieke stem, waardoor je lezer jouw tone of voice vanzelf herkent. Jij wilt de wereld mooier maken met wat je doet, kies de woorden die daarbij passen en je vindt verbinding met de juiste mensen.

Alles leidt terug naar verbinding

Schrijven met je lezer in gedachten, de specifieke woorden die je kiest, iemand raken met jouw unieke stem waardoor ze meer van je wil weten, alles leidt terug naar een gevoel van verbondenheid. Dus durf je authentieke zelf te zijn en connect vanuit je hart met jouw ideale klant, dan gaan de woorden die je schrijft vanzelf voor je werken. Ben je benieuwd hoe je voor je doelgroep schrijft, wat personificatie is en hoe je ontdekt waar je lezer naar op zoek is? Je leest er in de blog Schrijven voor je doelgroep meer over.
· · · · · · · · ·
Verbinden via woorden
Schrijfcoach - Tekstschrijver - Eindredacteur
Algemene voorwaarden KvK-nummer: 78529735
2021

Verbinden via woorden

Je hebt altijd een doel met je tekst. Je wilt een boodschap overbrengen, inspireren, iemand iets leren of je dienst of product aanbieden. Hiervoor moet allereerst een gevoel van verbondenheid ontstaan tussen jou en je lezer. Dat doe je o.a. door je te verbinden vanuit je hart, te weten voor wie je schrijft en door jouw unieke stem te gebruiken.

Eerste kennismaking

Je teksten op je website of in je socialmediapost zijn meestal de eerste kennismaking met jou. En net zoals in het fysieke leven heb je ook digitaal maar een paar seconden om een connectie te maken, daarna moet je veel harder je best doen om toch nog dat gevoel van verbondenheid te creëren. Met woorden is dat vaak nog lastiger dan wanneer je iemand ziet. Dan spreekt je lichaamstaal namelijk voor je, maak je oogcontact en speel je onbewust in op de reactie van de ander, omdat ieder mens zich van nature graag verbonden voelt. Via een tekst krijg je niet direct een reactie. Je moet er dan dus op andere manieren voor zorgen dat je lezer voelt dat je je met hem verbindt.

Verbinden vanuit je hart

Of je je nu persoonlijk met iemand verbindt of via tekst, je doet dat altijd vanuit je hart. Een connectie ontstaat namelijk alleen als zender en ontvanger zich op dezelfde frequentie afstemmen. Dat betekent dat je je woorden vanuit je hart kiest, waardoor het kan resoneren met je lezer. Daarnaast is het belangrijk dat je weet voor wie je schrijft, zodat je je vanuit je hart gericht kunt verbinden.

Voor wie schrijf je?

Als je wilt weten wie je website bezoekt en socialmediaposts leest, moet je weten wie je doelgroep is. Dat zijn de mensen voor wie je schrijft. In de blog Schrijven voor je doelgroep lees je daar meer over. Om je toch een klein idee te geven, stel jezelf voordat je een tekst schrijft eens de volgende vragen: Voor wat voor type persoon schrijf ik deze tekst? (Man, vrouw, werk, ondernemer, leeftijd, introvert, extravert, kinderen, (on)bewust kinderloos, etc.) Waar houdt hij van? Wat doet ze graag in haar vrije tijd? Welke artikelen en boeken leest ze? Houdt hij zich bezig met persoonlijke groei en ontwikkeling? Vindt ze het belangrijk om goed voor zichzelf en de wereld te zorgen? Hoe gedraagt hij zich op social media? Is hij actief? Reageert hij vaak op anderen? Deelt hij veel over zijn eigen leven? Waar maakt hij zich zorgen over? Voor welke problemen zoekt zij een oplossing en op welke manier kan ik daarbij helpen? Hoe gedetailleerder jouw beeld is, hoe sneller de lezer zich verbonden voelt met de woorden die hij leest en dus met jou.

Schrijf voor je lezer

Hoe graag je iets ook wilt vertellen, wees je ervan bewust dat je lezer zich altijd afvraagt wat hij eraan heeft. Hoe goed je tekst ook is, als je het vanuit jouw oogpunt schrijft en niet gericht op wat de lezer ermee kan, zal hij geen verbinding voelen en afhaken. Dat heet ook wel zendergericht (ik/wij) en ontvangergericht (je/jullie/u) schrijven. Bijvoorbeeld: Zendergericht: ik stuur je een gratis e-book toe waarin ik vertel wat ik deed om mijn bedrijf te laten groeien. Ontvangergericht: je ontvangt van mij een e-book met tips waardoor je bedrijf groeit.

Jouw unieke stem

Ieder mens is uniek. De woorden die je kiest, wat je uitstraalt en de manier waarop je je verbindt, maken jou bijzonder. Maak daar gebruik van in je tekst. Benut jouw authentieke stem, waardoor je lezer jouw tone of voice vanzelf herkent. Jij wilt de wereld mooier maken met wat je doet, kies de woorden die daarbij passen en je vindt verbinding met de juiste mensen.

Alles leidt terug naar verbinding

Schrijven met je lezer in gedachten, de specifieke woorden die je kiest, iemand raken met jouw unieke stem waardoor ze meer van je wil weten, alles leidt terug naar een gevoel van verbondenheid. Dus durf je authentieke zelf te zijn en connect vanuit je hart met jouw ideale klant, dan gaan de woorden die je schrijft vanzelf voor je werken. Ben je benieuwd hoe je voor je doelgroep schrijft, wat personificatie is en hoe je ontdekt waar je lezer naar op zoek is? Je leest er in de blog Schrijven voor je doelgroep meer over.
· · · · · · · · ·
Verbinden via woorden
Schrijfcoach - Tekstschrijver - Eindredacteur